برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

شبکه های اجتماعی

مشاوره رایگان

پرتو کابل

desc-wrapper

به سایت شرکت پرتو الکتریک خوش آمدید.جهت کسب اطلاعات در مورد سیم و کابل تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
سیم و کابل دو کالایی هستند که در تمام صنایع و پروژه‌ها کاربرد دارند. سیم‌ها و کابل‌ها کاربرد بیشماری دارند؛ از لوازم برقی داخل منزل گرفته تا کابل‌های فشار قوی برای انتقال برق بین شهرها.
خرید سیم و کابل و انواع سیم برق برای افرادی که در زمینه‌ی برق و سیم‌کشی تخصص ندارند، ساده نیست. تنوع محصولات باعث می‌شود که انتخاب سیم یا کابل مناسب سخت‌تر باشد. همچنین تشخیص کیفیت محصول نیز برای افراد غیر حرفه‌ای سخت‌تر است. در این مقاله قصد داریم کاربردی‌ترین اطلاعاتی که برای خرید یا فروش سیم و کابل نیاز است را در اختیار شما قرار دهیم.
سیم و کابل
تفاوت بین سیم و کابل چیست ؟
تفاوت اصلی اساسی بین سیم و کابل این است که یک سیم یک هادی تک است در حالی که یک کابل گروهی از هادی ها است.و در مورد کابل ها ، آنها به طور موازی کار می کنند و با پیچ خوردن یا اتصال به یکدیگر ، یک مورد واحد را تشکیل می دهند.

 سیم و کابل و انواع آن

در این مطلب میخواهیم در مورد انواع سیم و کابل و همچنین روش های تولید و نگهداری از سیم و کابل اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. حتما شما نیز میدانید که سیم ها چه وظیفه ای بر عهده دارند؛ سیم های برق جریان الکتریسیته را توسط بخش هایی به نام هادی یا رسانا که معمولا از جنس مس، آلومینیوم و یا مس قلع اندود هستند از خود عبور میدهند. سیم ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به طور مختصر آن ها را معرفی می کنیم.

هادی: هادی یا رسانا به موادی گفته میشود که میتوانند جریان برق را با کمترین میزان هدر رفتگی منتقل کنند، برای مثال طلا، مس و نقره از جمله بهترین رسانا ها هستند.

عایق: عایق ها به موادی گفته میشود که جریان برق را از خود عبور نمی دهند و به عنوان روکش مناسبی برای مواد رسانا به کار برده میشود. پلاستیک، چوب و شیشه عایق های مناسبی هستند که دارای رسانایی صفر هستند.

سیم: سیم ها از یک هادی برای انتقال جریان و از یک عایق برای جلوگیری از نشت جریان تشکیل شده اند.
حال که با قسمت های مختلف سیم ها آشنا شدیم لازم میدانیم که بگوییم کابل ها نیز از کنار هم قرار گرفتن چندین سیم به کمک یک غلاف و یا لایه عایقی دوم ساخته میشوند.

روش های تولید و نگهداری از سیم و کابل:

روش های تولید سیم و کابل:

تولید سیم و کابل که در کارخانه های سیم سازی انجام میشود مستلزم گذراندن چندین مرحله است که در ادامه به طور مختصر آن ها را شرح خواهیم داد.
1. مرحله اول که نازک کاری نام دارد توسط دستگاه های نازک کن راد و فاین انجام میشود. در ابتدا مفتول مس به قطر 8 میلی متر تسط دستگاه راد به مفتول 1.38 میلی متر تبدیل میشود و سپس توسط دستگاه فاین مطابق با نیاز مشتری به مفتول های مختلف تبدیل میشوند.
2. این مرحله آنیل کاری است، مفتول هایی که در مرحله اول آماده شده اند را در محلی مشخص در کناره کوره آنیل کاری تا رسیدن به تعداد مورد نیاز جمع آوری میشوند و سپس برای قرار گرفتن در کوره و آنیل شدن آماده میشوند.
3. بانچ کردن یا تاباندن رشته های مس مرحله سوم تولید سیم و کابل است، در این مرحله مواد اولیه مورد استفاده همان مفتول های آنیل شده است که روی قرقره قرار گرفته اند، تاباندن رشته های مس توسط دستگاه بانچر انجام میشود.


تماس با پرتو کابل

4. مرحله عایق کاری یا تولید زیره کابلی- سیم مرحله ای است که با استفاده از دو ماده اصلی رشته های بانچ شده و گرانول عایق سیم یا زیره کابلی تولید میشود.

در صورتی که محصول مورد نظر سیم باشد دستگاه اکسترودر محصول تولید شده را جهت بسته بندی به واحد مربوطه ارسال میکند، در غیر این صورت چنانچه محصول مورد نظر زیره کابلی باشد سیم ها روی قرقره مخصوص جمع آوری میشوند تا در مرحله استرندر (تاب زیره) به کار روند.
5. روکش زنی یا اکسترودر کابل مرحله پنجم است، با استفاده از دستگاه های اکسترودر خط عملیات روکش زنی انجام میشود.

در این مرحله مواد اصلی مورد استفاده زیره های استرندر شده گرانول روکش و پودر تالک می باشد.
6. مرحله ی آخر عملیات آماده سازی سیم و کابل های تولید شده در متراژ خواسته شده و تحویل آن به مشتری است. سیم و کابل ها به صورت قرقره ای و کلافی به مشتریان تحویل داده میشوند.

روش های نگهداری از سیم و کابل:

روش های مختلفی برای نگهداری از سیم و کابل وجود دارد که ما در ادامه چندین توصیه مفید برای شما خواهیم داشت.
نکته اولی که باید در نظر داشته باشید این است که فشار بیش از مقادیر تعیین شده برای سیم و کابل آسیب زننده خواهد بود. مقدار فشار تعیین شده برای سیم و کابل نصب ثابت که به طور مداوم در حال عبور جریان برق است 50 N/mm2 و برای کابل های انعطاف پذیر تحت فشار ثابت و در حالت نصب ثابت که در مدار جریان مورد استفاده قرار میگیرند 15 N/mm2 است. اگر فشار بیش از این مقدار به سیم ها وارد شود بهتر است برای دفع فشار از یک سیستم محافظتی استفاده شود.
مسئله بعدی که باید به آن توجه شود تنش خمشی سیم و کابل است، شعاع خم داخلی یک کابل باید به گونه ای باشد که هنگام خم شدگی آسیب نبیند. زمانی که میخواهید روکش سیم و کابل را جدا کنید مواظب باشید قسمت هادی آن آسیب نبیند، زیرا ممکن است ویژگی پیچشی سیم و کابل تحت تاثیر قرار بگیرد.

هر سیم و کابل در دماهای مختلف شعاع خم متفاوتی دارند و خم کردن بیش از مقدار مجاز به سیم و کابل آسیب می زند، برای اطلاع از شعاع خم در دماهای مختلف میتوان با شرکت سازنده تماس گرفت.
توجه داشته باشید گره خوردن سیم و کابل میزان رسانایی کابل و سیم را تحت تاثیر قرار میدهد.

فشردگی سیم و کابل نیز بسیار آسیب زننده خواهد بود.
در مورد تنش پیچشی سیم و کابل لازم است این نکته را بگوییم که سیم و کابل انعطلف پذیر برای تحمل تنش پیچشی طراحی نشده اند و برای جلوگیری از وارد شدن این تنش به سیم و کابل بهتر است اقدامات محافظتی انجام گیرد.
هر گونه اضافه بار به خصوص در زمان اتصالی کردن باعث آسیب دیدن سیم و کابل میشود.
توجه داشته باشید سیم و کابل سیم و کابل هایی که برای فضای باز طراحی نشده اند باید در محیط های خشک و بسته قرار گیرند زیرا در غیر این صورت به سرعت دچار آسیب میشوند.
نوعی از سیم و کابل های شیلد دار تولید میشوند که در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند و باید هر دو سر سیم ها با چسب برق پوشانده شود.

بیشتر بخوانیم : سیم افشان 

طراحی سیم و کابل چگونه است؟

برای طراحی شبکه‌های سیم و کابل پیش از هر چیز باید به روش و میزان مصرف کاربران توجه داشت. این موضوع در تعیین نوع سیم‌ها و کابل‌های مورد نیاز و نحوه آرایش شبکه نقش مهمی دارد. به همین دلیل پیش از شروع طراحی متخصصان باید بار مورد نیاز برای فضای مورد نظر را تعیین کنند. همچنین نحوه توزیع نیز باید مشخص شود. به عنوان مثال در یک کارخانه، سالن‌های تولید به برق بیشتری نسبت به انبار نیاز دارند. بنابراین کابل‌‌های مورد استفاده در بخش سالن‌های تولید باید ظرفیت بالاتری داشته باشند.

هنگام بررسی فضای مورد نظر سه نکته‌ی مهم باید مشخص شود. اول اینکه چه نوع تجهیزاتی برای طراحی شبکه سیم و کابل نیاز است. دوم اینکه میزان ولتاژ مناسب برای قسمت‌های مختلف چقدر است. سوم اینکه مناسب‌ترین پیکربندی برای شبکه چیست. همه‌ی این موضوعات اهمیت طراحی سیم و کابل و شبکه توسط متخصصان حرفه‌ای را مشخص می‌کند.

جنس سیم و کابل

سیم‌ها در سه نوع مفتولی، افشان و نیمه افشان ساخته می‌شوند. در ساختار آن‌ها یک بخش هادی و یک بخش عایق وجود دارد. بخش هادی آن‌ها از فلز مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود. در قسمت‌های بعد توضیحات کامل‌تری در مورد این دو نوع فلز ارائه می‌دهیم. قسمت عایق سیم‌ها نیز از متریال مختلفی چون PVC و مواد پلاستیکی ساخته می‌شود. کابل‌ها می‌توانند با ترکیب چند سیم ساخته شوند. به عنوان مثال در کابل‌های NM-B دارای دو سیم عایق‌دار جداگانه است که در یک عایق PVC یا نایلونی در کنار هم قرار می‌گیرند.

مقایسه سیم و کابل از لحاظ جنس و ابعاد

سیم‌ها و کابل‌ها به روش‌های گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند. دسته‌بندی آن‌ها کاربرد و ویژگی‌هایشان را مشخص می‌کند. در این قسمت قصد داریم تفاوت‌های سیم‌ها و کابل‌ها را از نظر جنس و ابعاد بررسی کنیم.

جنس سیم و کابل

ابعاد سیم و کابل

سایز بندی سیم‌ها و کابل‌ها با توجه به سطح مقطع هادی موجود در آن‌ها انجام می‌شود. هر چه سطح مقطع سیم و کابل بزرگ‌تر باشد، مقاومت آن کم‌تر است. بنابراین جریان بیشتری را عبور می‌دهد. در ادامه انواع مختلف کابل برق را با توجه به سایز آن‌ها مشاهده می‌کنید.
کابل ۲×۱۴
این نوع کابل‌ها از دو رشته‌ی هادی با سطح مقطع ۱۴ میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند. آن‌ها توانایی عبور جریان کم‌تر از ۱۵ آمپر را دارند. مهم‌ترین مصرف آن‌ها برای کلید‌ها، پریزها و انتقال برق به لامپ‌هاست. البته این سایز کابل در مدل دیگری با ۳ رشته هادی نیز تولید می‌شود. کاربرد آن در کلید‌های سه پل و برخی دیگر از قسمت‌های سیم کشی خانگی است.
کابل ۲×۱۲
این کابل‌ها قابلیت عبور جریان تا ۲۰ آمپر را دارند. بنابراین در قسمت‌هایی که به برق بیشتری نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای این کابل می‌توان به کولر، یخچال فریزر و… اشاره کرد. مدل دیگر این نوع کابل ۳×۱۲ است که کاربرد مشابهی دارد.

سایر ابعاد کابل‌ها

سایر انواع کابل سطح مقطع کم‌تری دارند و برای انتقال جریا‌ن‌های قوی‌تر به کار می‌روند. این کابل‌ها در سایزهای ۴، ۶ و ۱۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شوند و مصارف صنعتی دارند.

انواع سایز سیم

همانطور که گفته شد، سیم‌ها در سه نوع تولید می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز ابعاد مختلفی دارند. در سه قسمت بعدی جدول سایزهای هر سه گروه سیم را مشاهده می‌کنید.

سایزهای سیم افشان

سطح مقطع هادی (mm2) تعداد رشته‌های تابیده شده قطر هر رشته (mm)
۵/۱ ۳۰ ۲۵/۰
۵/۲ ۵۰ ۲۵/۰
۴ ۵۶ ۳/۰
۶ ۸۴ ۳/۰
۱۰ ۷۹ ۴/۰
۱۶ ۱۲۷ ۴/۰
۲۵ ۱۹۹ ۴/۰
۳۵ ۲۷۸ ۴/۰
۵۰ ۳۹۸ ۴/۰
۷۰ ۳۵۷ ۵/۰
۹۵ ۴۸۴ ۵/۰
۱۲۰ ۶۱۲ ۵/۰
۱۵۰ ۷۶۵ ۵/۰
۱۸۵ ۹۴۳ ۵/۰
۲۴۰ ۱۲۲۴ ۵/۰

سایزهای سیم نیمه افشان

سطح مقطع هادی (mm2) تعداد رشته‌های تابیده شده قطر هر رشته (mm)
۶ ۷ ۰۴/۱
۱۰ ۷ ۳۵/۱
۱۶ ۷ ۷/۱
۲۵ ۷ ۱۴/۲
۳۵ ۷ ۵۲/۲
۳۵ ۱۹ ۵۳/۱
۵۰ ۱۹ ۷۸/۱
۷۰ ۱۹ ۱۴/۲
۹۵ ۱۹ ۵۲/۲
۱۲۰ ۳۷ ۰۳/۲
۱۵۰ ۳۷ ۲۷/۲
۱۸۵ ۳۷ ۵۲/۲
۲۴۰ ۶۱ ۲۵/۲
۳۰۰ ۶۱ ۵۲/۲
۴۰۰ ۶۱ ۸۵/۲

سه نوع سیم برق موجود کدامند؟
سیم دارای برق (رنگ قرمز)
سیم خنثی (رنگ مشکی)
سیم ارت (رنگ سبز)

سایزهای سیم مفتولی

سطح مقطع هادی (mm2) قطر رشته (mm)
۱ ۱۳/۱
۵/۱ ۳۸/۱
۵/۲ ۷۸/۱
۴ ۲۵/۲
۶ ۷۶/۲
۱۰ ۵۷/۳

انواع جنس و ابعاد سیم و کابل آشنا شدید. محاسبات به شما نشان می‌دهند که به سیم یا کابل با چه سطح مقطع یا ظرفیتی نیاز دارید. اگر سطح مقطع مورد نظر شما، در سایزهای استاندارد وجود نداشت، باید نزدیک‌ترین سطح مقطع به عدد به دست آمده را انتخاب کنید.

بهترین نوع سیم و کابل

در ایران برندها و کارخانه‌های معتبر بسیاری به تولید سیم و کابل می‌پردازند. محصولات آن‌ها از استانداردهای لازم پیروی می‌کنند و کیفیت خوبی دارند. به طور کلی بهترین نوع کابل و سیم باید با توجه به کاربرد مورد نظر مشتری انجام شود.

برای انتخاب بهترین نوع سیم و کابل عوامل مختلفی دخیل هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • شرایط مکانیکی
  • بار مورد نظر
  • ظرفیت مجاز کابل
  • شرایط محیطی مثل میزان فشار و کششی که بر کابل وارد میشود، دمای محیط، میزان فشار وارده بر کابل، میزان رطوبت محیط و اثرات خوردگی نصب کابل.
  • مشخصات فنی تعیین شده
  • حفاظت مدار
  • بار اتصال کوتاه لازم یا مجاز
  • افت ولتاژ مجاز
  • ولتاژ اسمی

توجه کنید که از بین فاکتورهای مهمی که به آن ها اشاره کردیم برای تعیین سطح مقطع کابل باید میزان تحمل کابل در برابر عبور جریان، افت ولتاژ و جریان مورد نیاز مصرف کننده توجه ویژه داشته باشیم.

البته برخی از سیم‌ها و کابل‌ها به صورت غیر استاندارد تولید می‌شود. آن‌ها تقلبی هستند اما ممکن است لوگو یا نام برندهای معتبر را روی محصولات خود حک کنند. تشخیص محصول اصلی از تقلبی ساده نیست. به همین دلیل بهترین راه برای اطمینان از خرید کابل و سیم اصلی، خرید از یک فروشگاه معتبر است.
عایق‌های سیم‌ها و کابل‌ها باید با استفاده از متریال باکیفیت و مقاوم تولید شود. لازم است عایق‌ها از هادی در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی محافظت کنند.
⦁ عایق‌ها باید مانع مهمی برای رطوبت باشند.

⦁ آن‌ها باید با شرایط محیط سازگار باشند.
⦁ تغییرات دما نباید عایق‌ها را از بین ببرد.
⦁ قطر آن‌ها نیز باید متناسب با سطح مقطع هادی باشد.
فلزهای مورد استفاده در سیم و کابل نیز در تعیین کیفیت بهترین محصول حائز اهمیت هستند.

در این مقاله در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های سیم و کابل صحبت کردیم. انواع سایزهای استاندارد را ارائه دادیم و جنس رساناهای به کار رفته در آن‌ها را بررسی کردیم. یکی از نکات مهمی که در طول مقاله به آن اشاره شد، انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید است.


تماس با پرتو کابل

نوع رسانای به کار رفته در ساخت سیم و کابل

همه‌ مواد رسانا فلز هستند. میزان رسانایی در فلزهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال طلا و نقره بهترین رساناها هستند. اما هزینه زیاد این دو فلز مانع از استفاده‌ی آن‌ها در صنعت سیم و کابل شده است.

مس مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فلزی است که برای تولید رسانای کابل‌ها و سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز رسانایی خوبی دارد و مقاومت و طول عمر آن نیز محدود است. البته در سال‌های اخیر قیمت مس نوسانات بسیاری داشته است. این موضوع مشکلاتی را به دنبال داشته است.
⦁ برخی از کارفرمایان توانایی خرید سیم‌ها و کابل‌های مسی گران قیمت برای تمام مجموعه را ندارند.
⦁ سرقت سیم‌ها به دلیل ارزش مس بیشتر شده است.
⦁ نوسان قیمت سیم‌ها بسیار زیاد و ثبات بازار از بین رفته است.

رسانای آلومینیوم، فلز دیگری است که به عنوان هادی در سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود. این فلز نسبت به مس نرم‌تر است و به آن اندازه مقاومت ندارد. اما نسبت به مس سبک‌تر است و از مهم‌تر اینکه هزینه کم‌تری دارد.

به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از سیم‌ها و کابل‌های آلومینیومی استفاده کنند. البته به کار بردن آن‌ها در برخی از صنایع مجاز نیست و ممکن است باعث ایجاد حادثه شود. به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب نوع رسانای هادی با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید.

بیشتر بخوانیم : کابل آلومینیوم

شناسایی سیم و کابل مرغوب

در ادامه ی مطلب چندین راه شناسایی سیم و کابل مرغوب و با کیفیت را به شما معرفی میکنیم.

  • سطح سیم کاملا صاف و سالم باشد، وجود هرگونه برجستگی و فرورفتگی در سطح سیم ها به معنای آسیب دیدگی آن هاست.
  • توجه کنید که هر سیم و کابل قطور لزوما مرغوب نیست، متاسفانه برخی از تولید کنندگان با کاستن از وزن مس و افزایش قطر عایق محصولات بی کیفیت را به دست مشتری میدهند که در ظاهر وزن مناسبی دارند اما بسیار ضعیف و بی کیفیت هستند.
  • سنتر بودن هادی بسیار مهم است، این اصطلاح به این معنی است که در صورت برش از مقطع، هادی درست در وسط سیم قرار گرفته باشد.
  • سنتر بودن سیم ها یعنی قرار گرفتن غلاف دور رشته ها به طور مساوی نیز یکی از راه های شناسایی کیفیت سیم وکابل است.
  • در صورتی که قصد داشته باشید روکش را از هادی جدا کنید باید به راحتی و به صورت کشسان جدا شود.
  • همچنین جدا سازی سیم های درون کابل از هم و از غلاف باید به راحتی صورت پذیرد.

با توجه به اینکه امروزه سیم های مسی در صنعت بسیار پر کاربرد هستند لازم است که روش های شناسایی نوع مرغوب این سیم ها را نیز عنوان کنیم.

  • سیم های مرغوب مسی از مس خالص نرم شده (آنیل شده) ساخته میشوند.
  • سطحی صاف و برق دارند.
  • رشته ها بدون تغییر رنگ هستند و اکسیده نشده اند.
  • منعطف هستند و در صورت خم کردن هادی آن ها آسیب نمی پذیرد.

امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در این مطلب سعی کردیم در مورد سیم و کابل اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ در پایان نیز لازم میدانیم به شما توصیه کنیم در صورتی که قصد خرید انواع سیم و کابل را دارید از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید امروزه محصولات تقلبی و بی کیفیت به وفور در بازار به فروش می رسد. به شما توصیه میکنیم در صورتی که قصد خرید انواع سیم و کابل با کیفیت و با قیمت مناسب دارید از محصولات مجموعه پرتو کابل دیدن فرمایید. این مجموعه در تلاش است انواع سیم و کابل را با کیفیت و قیمت قابل قبول در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد.

سیم و کابل در تهران

مجموعه پرتوکابل ارائه دهنده انواع مختلف سیم و کابل در تهران (wire and cable)است. این موضوع باعث می‌شود نیاز مشتریان مختلف در مورد انواع کابل‌ها و سیم‌ها برآورده شود. در این مجموعه همچنین افراد متخصص و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که بر اصالت و کیفیت محصولات به صورت دقیق نظارت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند شما را در زمینه انتخاب و خرید محصول مناسب راهنمایی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تهیه سیم و کابل در تهران می‌توانید با شماره های 02133114455 یا 09125677598 تماس برقرار نمایید.

برای مشاهده ویدئو زیر فیلتر شکن را  روشن نمایید:


سوالات متداول سیم و کابل
طراحی سیم و کابل چگونه است؟
طراحی شبکه‌های سیم و کابل پیش از هر چیز باید به روش و میزان مصرف کاربران توجه داشت. این موضوع در تعیین نوع سیم‌ها و کابل‌های مورد نیاز و نحوه آرایش شبکه نقش مهمی دارد. به همین دلیل پیش از شروع طراحی متخصصان باید بار مورد نیاز برای فضای مورد نظر را تعیین کنند.
انواع جنس سیم و کابل کدامند؟
سیم‌ها در سه نوع مفتولی، افشان و نیمه افشان ساخته می‌شوند
بهترین نوع سیم و کابل کدامند؟

عایق‌های سیم‌ها و کابل‌ها باید با استفاده از متریال باکیفیت و مقاوم تولید شود. لازم است عایق‌ها از هادی در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی محافظت کنند.

مهمترین و کاربردیترین فلز در سیم کابل چیست؟

مس مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فلزی است که برای تولید رسانای کابل‌ها و سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز رسانایی خوبی دارد و مقاومت و طول عمر آن نیز محدود است. البته در سال‌های اخیر قیمت مس نوسانات بسیاری داشته است. این موضوع مشکلاتی را به دنبال داشته است.

2 دیدگاه ها

  1. شاهین گفت:

    سیم و کابل موجود هست ؟ چه قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *